Skola

Jag och Linnea har startat upp engelskaundervisning pa garden och det ar sa otroligt kul! Kl 11 har vi Omari, 12 ar gammal som inta gar i skolan (vet inte varfor) och tva kvinnor som bor i storfamiljen och tar hand om barnen.
Ingen kan vadligt mycket, och de ar verkligen bra pa olika saker. Nagon kan knappt lasa, men klarar sig bra i vardagen och kan manga ord. Det storsta problemet ar att de oftast nickar och sager att de forstar, men man vet aldrig om de verklgien gor det. Vi forsokte ga igenom is/are en gang och tyckte det gick bra. Nasta gang gjorde vi ovningar dar man skulle fylla i och de hade typ inte ett ratt. Men det varsta ar vi i nagon av de ovningarna
andrar lite, aven om det ar jatteenkla saker. Till exempel ; ___ are you? Istallet for att se direkt att har ska det vara 'how', sa satter de in 'is', eftersom det ar det vi ovar pa. Att tanka sjalv ar verkligen inte nagot som uppmuntras i Tanzanianska skolor och det marks. Men aven om det gar segt sa ar det ju det har de behover trana pa.
Vi jobbar mycket mycket med memory-kort. Dels att de far para ihop engelska med swahili eller bilder, men man kan gora allt mojligt. Antingen sa tar jag ett kort och beskriver vad som ar pa och sa far de gissa, eller tvartom. Typ; What is this? Fire. What can you say to describe a fire? 'silence'. Is it hot or cold? 'Cold. no, hot!' Good, and what can you use it for? 'cooking!'.  Hur manga svenskar hade svarat det?
Nasta lektion ar kl 14. Da ar det for alla de som jobbar pa garden pa dagarna och de barn som bor dar (och som vill saklart). Det ar tre aldra damer runt 50 och 3 killar i 12-ars-aldern och nagra smabarn som oftast sitter med.
Victoria langst till hoger har knappt gatt i skolan och har svart att lasa och skriva, men kan prata valdigt bra. Vi har med alla grupper kort lite rita-gissa. Gar jattebra nar vi ritar, men nar de sjalva ska gora ar det svart. De borjar med att skriva ordet som star pa lappen. Sen forstod de, men det marks att de inte ar vana vid att rita.  Leah, som sitter i orange troja brukar saga till alla vad som star pa engelska innan hon ritar. Tar bort gissningsmomentet, men det gar ju anda. Omari som sitter bredvid Victoria ar alltid med pa eftermiddagen ocksa och ar jatteambitios. Nar vi gick i genom siffrorna pa formiddagen satt han och skrev ner vartenda tal mellan 1 och 100 i ord. Dessutom med extratal som seventy-ten och eighty-ten. Nar vi nagon vecka senare gick igenom talen pa em-lektionen, sa sitter han och gor exakt samma sak igen!
Benisson och Pomoco ar tva andra lika gamla killar som ar med. Nar vi gick igenom fargerna forstod Benisson inte alls logiken mellan prickarna vi ritade och fargerna vi skrev bredvid, utan ritade lite som han ville. Pomoco som ar valdigt blyg av sig vagade inte be om nagon annan krita an den han hade, sa han ritade alla grona prickar pa alla farger.../
Asnor som promenerar ratt in i lektionssalen...

Tavlan som ar i bakgrunden har vi tillverkat helt med egna hander! Sagar, spikat, slipat och malat med svarta-tavlan-farg!
Valdigt kul har det varit, och kommer aldrig glomma gladjen och tacksamheten hos allihopa nar de lar sig saker.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0